Încercăm de multe ori să ne ascundem după un paravan, dar știm că înainte de toate e vorba despre bani. Că vine vorba de mâncare, utilități, îmbrăcăminte și toate cele necesare unui trai decent, la bază sunt bani.
Punem atât de multă valoare pe bani, fiindcă ne vindem zilnic timpul și nu-l mai putem recupera. Valoarea pe care le-o dăm depinde de la un caz la altul, însă la final de zi toți ne punem aceeași problemă, tragem linie și ne uităm la cifre.
_____________
Fac ilustrație de carte din 2017, însă din 2021 sunt 100% activă pe domeniul ăsta. Deși mi s-a spus că nu va fi ușor, eu am fluturat din mână și am făcut tot cum am vrut eu. De ce este atât de greu, totuși?
În România nu se citește la fel de mult ca în alte țări. Vrem să credem că o ducem mai bine, însă nu e așa, trăim în bulele noastre. Când am fost plecată în Spania cu bursă Erasmus, m-am simțit prost să văd cum colegii mei, în pauze, luau o carte în mână să citească, în timp ce eu preferam sa desenez sau să butonez telefonul. Săptămânal îi vedeam cu câte o carte nouă… În final, mi-am schimbat și eu atitudinea și luam cartea înainte de telefon.
Deci, oare la noi în țară chiar se citește mult?
O problemă ar fi cititul. Copiii, de mici, sunt învățați cu tehnologia, nu cu cartea. Astfel, de ce să investești în cărți ilustrate, pe care se va așeza praful peste câțiva ani, când ai la îndemână telefonul sau tableta, pe care ai dat bani o dată și gata? Totul e gratis după aia: video-uri pe youtube și cântecele vesele.
Pornind de la alegerile părinților, pe piață se pornește un proiect de calitate cu greu. Nu m-aș aventura în subiectul ăsta prea mult, fiindcă o editură știe mai bine cum se învârt sumele și ce alege publicul. Însă, din perspectiva unui ilustrator, este greu sa aduci calitate pe piață, când de la un an la altul, în loc să crească prețurile, ele stagnează sau mai rău, scad.
_____________
Voi da exemplu cam care este procesul ilustrării unei cărți.
Ai nevoie în primul rând de un text de la care să pornești. De multe ori el este așezat de tehnoredactor, cu indicații unde să vină ilustrațiile, alteori ilustratorul împarte și textul și imaginile.
Nu poți ilustra orice din carte. Aici, ar mai fi de discutat despre diferența dintre ilustrație de carte și album ilustrat, dar voi face un alt articol despre asta. Astfel, pentru ca lecturarea să fie ușoară, neapărat trebuie să știi ce să ilustrezi.
Ar fi frumos să poți începe să schițezi din prima, dar nu. Înainte de toate, se începe un proces lung de documentare, în funcție de subiect. Se caută referințe, mai citești lucruri despre acel subiect (dacă e vorba de ceva istoric sau științific, nu ai voie să greșești în ilustrație, decât voit). Acest proces ia în jur de două săpămâni și nu se termină aici. Chiar și în timp ce schițezi mai ai nevoie să te documentezi.
În faza de schiță, poți face un storyboard sau un dummy book, adică faci o mică schiță a cărții, care te va ajuta să vizualizezi cartea așa cum ar arăta la final. La dummy book poți efectiv să coși filele și să așezi textul pe pagini. Cărticica poate fi în miniatură sau chiar mărime naturală.
Etapa asta este cea mai grea, pentru că foaia e albă. Mai știți când profesoara ne punea să scriem compuneri și parcă cuvintele nu voiau nicicum să se așeze pe hârtie? Așa e și aici. Încerci cu creionul să trasezi niște linii, uneori aleatoriu, alteori gândite, că poate formele îți inspiră ceva.
Acest proces poate dura uneori și o lună. Șaisprezece ilustrații întinse pe două pagini, numite spreads, poate nu sună mult, dar când le vezi alăturate pot ocupa fără nicio problemă o masă de 6 persoane.
_____________
Felicitări! Ai reușit ca, din cele 50 de schițe, să găsești 16 compoziții potrivite pentru carte. Următorul pas este să găsești și culorile potrivite. Dacă atunci când ne mobilăm casa, ne este greu să asortăm lucrurile, oare cum o fi într-o ilustrație?
Trebuie să potrivești hainele oamenilor din compoziție, culorile clădirilor cu hainele oamenilor și culorile din natură cu clădirile și hainele oamenilor. Lucrul ăsta îl faci la toate cele 16 ilustrații și ilustrațiile trebuie să se asorteze și ele între ele.
Trecem peste și cumva reușești să începi, în sfârșit, să pictezi. Depinde de tehnică și complexitatea ilustrației, dar procesul unei singure ilustrații poate dura de la 5 ore la 4-5 zile. Aș spune 20-25 de ore, dar mai trebuie să și mâncăm și să dormim, măcar atât ( artiștii și nu numai, tind să uite să mai și aloce timp pentru odihnă și intră în burnout).
Ar mai fi editarea ilustrațiilor, în cazul celor pictate tradițional. La tehnicile digitale, se intervine puțin, dacă este cazul.
_____________
În medie, ilustrațiile dintr-o carte atât de complexă pot fi finalizate în 6 luni. În țară la noi se finalizează în maxim 2 luni. De ce? Toți pașii enumerați mai sus, din cauza timpului scurtat, pot suferi modificări. Nu te mai poți documenta atât de mult, compozițiile le faci mai simple și în loc să ai o paletă cromatică diversă, o restrângi.
Întrebarea mea e, cu cât își vinde un ilustrator timpul în România?
La final, las un link spre Manual. O sursă foarte bună atât pentru clienți, cât și pentru ilustratori.
Un răspuns