Iată că au trecut deja 2 luni de când am fost în Bologna.
Îmi promisesem că voi scrie imediat impresii despre experiență, cât încă informațiile sunt proaspete. Iaca, nu a fost să fie. Imediat cum am ajuns în țară, a trebuit să merg la Alba Iulia, pentru a stabili termenii pentru un nou proiect, după am început să plantez repede în grădină toate cele, s-a căsătorit fratele meu… Oricum, hai să nu te plictisesc cu informațiile astea.
În acest articol voi vorbi despre impresiile pe care mi le-a lăsat călătoria în Bologna, la Festivalul internațional de carte pentru copii. Este unul dintre cele mai mari festivaluri care ochește cartea pentru copii. Acest festival este, de fapt, destinat editurilor pentru a vinde drepturile de utilizare și tipărire a titlurilor pe care le au. Dar, dacă tot se prezintă titluri noi, de ce să nu se bucure de ele atât autorii cât și ilustratorii.
După 8 ani de când știu de festival, am reușit și eu să ajung acolo, și să văd ce se întâmplă mai exact.
Fiindcă eu m-am hotărât, cumva, pe ultima sută de metri că vreau să merg la Bologna, a fost un haos total în capul meu. Mai ales pentru că în România nu se vorbește în detaliu despre experiență și tot ce vrei să găsești scris despre festival, găsești în articole scrise de participanți străini, în alte limbi. Așa că, hai să îi dau startul.
Voi începe cu a-ți recomanda ce să faci prima dată, dacă vrei să mergi în Bologna, la Festivalul internațional de carte pentru copii.
- Caută din timp să îți cumperi bilet la festival. Eu mi-am luat în prima săptămână din luna ianuarie. Dacă ești ilustrator, biletul pentru accesul general pe 4 zile este redus la 56 de euro (
87 de euro).
După ce ți-ai făcut cont pe site, mergi la Visitors Area – Ticket Online and Code Registration – Buy tickets. Aici vei primi un cod de reducere pe care trebuie să îl introduci când vei finaliza comanda. Neapărat de selectat acesta ONLINE TICKET WITH “ILLUSTRATORS / TRANSLATORS” DISCOUNT CODE pentru a beneficia de reducere.
- Odată ce biletul este cumpărat, îți poți lua o piatră de pe inimă și să adaugi alta, pentru că acum nu mai poți da înapoi. :))
Biletele de avion sunt și ele importante. Aici, cred că te descurci și singur/ă, dacă ai mai fost în străinătate. Eu recomand Ryanair, pentru că niciodată nu am avut probleme cu ei. Dar, depinde acum și de prețurile pe care le găsești disponibile. Încearcă să îți iei 5 nopți, pentru ca una din zile să fie pentru explorat orașul (asta dacă decizi să mergi la toate zilele din festival). Totodată, caută să iei un zbor care ajunge în decursul zilei, nu seara, pentru a-ți da voie să greșești, spre exemplu dacă nu nimerești stația de autobuz din prima. Eu am ajuns târziu, pe la 21:30, până am ajuns în oraș din aeroport, s-a făcut 22:00 și am pierdut autobuzul care mă ducea direct la cazare. Uh, s-a lăsat cu mult stres.
- Următorul pas ar fi să cauți o cazare care să fie cât de cât aproape de centrul Bologniei sau care să aibă stații de autobuz cu linie directă spre festival.
- Activează-ți din timp roamingul și asigură-te că netul tău funcționează. Nu vrei să ai surprize (cum am pățit eu).
- Bun, încă o frază referitoare la excursie, iar după aceea voi vorbi efectiv despre festival. De la aeroport până la stațiile de autobuz (Bologna Centrale) poți lua Marconi Express, care este un tren expres, face 8-9 minute. În aeroport vei găsi buline pe jos sau panouri care te direcționează spre stație. Imposibil să ratezi. Îți recomand să îți pui frumușel bani pe card și să faci plata cu cardul, pentru a-ți cumpăra biletul. Este mult mai rapid. Atenție la panouri, fiindcă acolo se vor anunța tot timpul ușile pe care se intră și se coboară. Pentru autobuz, plata se poate face la fel, cu ajutorul cardului, contactless.
Ok, acum că am terminat de discutat despre călătorie, hai să vorbesc despre festival.
Festivalul se întinde pe 4 zile, iar în tot acest timp au loc masterclass-uri, unde sunt invitați diverși artiști, autori, edituri și poți învăța multe lucruri noi faine de la ei; ateliere, unde artiști internaționali te învață anumite tehnici pe care poate nu le știai; portfolio reviews, unde reprezentați ai editurilor se uită peste portofoliul tău și te îndrumă ce ai putea îmbunătăți la arta ta. La ateliere și portfolio reviews trebuie să îți rezervi un loc din timp. Aici e partea amuzantă. Se va anunța din timp în ce zi și la ce oră se vor pune la dispoziție rezervările, iar bătaia e mare. În 30 de secunde e sold out la toate. :)) Deci, vorbește cu prietenii, familia să acceseze linkurile în același timp și să îți rezervi un loc. Dacă nu ai avut noroc, sunt pe loc edituri care nu necesită rezervare, însă vei sta la coadă o oră sau poate chiar 3 ore, pentru a se uita 5 minute peste portofoliul tău.
Ce mai este interesant la festival, este Peretele Ilustratorilor, unde îți poți lăsa datele de contact sub forma unui afiș, semne de carte, cărți poștale sau cărți de vizită. Dacă îți dorești mult să ai un afiș pe acești pereți (sunt peste 6-7 pereți, față-verso), îți recomand să mergi în prima zi, imediat după deschidere, ca să prinzi un loc. În 30 de minute, toți pereții se umplu de afișe și ilustrații, care mai de care mai frumoase.
Acum, din perspectiva mea, eu am decis să particip la masterclass-uri și la ateliere. Cele două au fost foarte constructive și mi-au mai aerisit puțin mintea și perspectiva. Am descoperit cum sunt în viața reală anumiți artiști și m-au făcut să îmi doresc să particip și la atelierele lor, din afara festivalului, pe viitor.
Am reușit să îmi pun și 2-3 afișe pe acel perete al ilustratorilor, însă, privind mai de la distanță, după câteva luni de la eveniment, îmi dau seama că acel perete produce multă anxietate și disperare și nu știu cât de mult ajută. E ca un fel de Instagram, doar că în viața reală. Toată lumea vrea să fie văzută, cunoscută și ar face orice ca să iasă în evidență. Unii chiar își lipesc afișele peste materialele altora sau poate chiar le dau jos de pe perete. Poți vedea pe privirile lor cât de important pare acel perete. Însă, per total, am adunat o mulțime de date de contact a unor ilustratori excepționali, pe care încă mă chinui să îi urmăresc, când îmi dă voie Instagram.
La portfolio reviews, discuțiile au loc la mese. Ești trecut pe o listă (dacă ai reușit să îți rezervi un loc) și vei fi anunțat când îți vine rândul pentru „interviu”. Totul se întâmplă pe ceas. Și vorbesc serios, oamenii cu care vei discuta, vor avea 5 minute pe ceas, în care să discute cu tine și să se uite pe portofoliu. Nu mai mult, nu mai puțin. Poți să duci portofoliu fizic sau pe tabletă grafică (ex. Ipad).
În ceea ce privește portfolio reviews, am ales să nu mă înscriu la ele, fiindcă știam că ai la dispoziție 5 minute să primești un sfat, iar acel sfat de multe ori este subiectiv. Am auzit atâtea vorbe dureroase primite de la edituri, încât cred că nu am nevoie de aprobarea cuiva, dacă munca mea merită să apară în cărți sau nu. Vorbe primite de alți artiști de la editurile de acolo sunt: „Aici pare că doar te-ai străduit să fii un ilustrator”, „Ar fi bine să mergi acasă”, „NU” și multe altele. Alți ilustratori au primit și aprecieri, desigur. Nu lăsa să te influențeze gândurile mele, însă eu mă feresc de posibilitatea unor critici negative.
În concluzie, eu îți recomand să te bucuri de această experiență și excursie. Bucură-te de festival, dar încearcă să și vizitezi orașul. Festivalul se întâmplă și în oraș. Sunt multe expoziții cu lucrări originale ale ilustratorilor, prin diverse galerii. Sunt multe librării dedicate copiilor și merită să le vizitezi.
Mâncarea este delicioasă și de neratat!
Conectează-te cu ceilalți artiști care vor veni acolo. Sunt toți superbi și niște oameni cu suflet cald. Dacă îți face plăcere, fă excursia asta pe cont propriu, dar recomand să mergi împreună cu cineva. Face ca toată experiența să fie mai blândă și energizantă. Iar, ca ultimă propoziție, nu lăsa să te influențeze negativ părerile editurilor, asta dacă decizi să mergi la portofolio reviews.
Voi lăsa pe final și cărțile pe care le-am cumpărat din Bologna și locații care merită vizitate:
Come un albero (Be a tree!), Maria Gianfferrari, ilustrații de Felicita Sala
Am luat această carte de la magazinul disponibil în incinta festivalului. Nu aș fi luat-o neapărat, însă este ilustrată de Felicita Sala, pe care am ascultat-o la două masterclass-uri. Îi apreciez extrem de mult munca, iar cunoscând și felul în care gândește, m-a făcut să devin fanul ei. Și nu regret decizia, e o carte de avut în bibliotecă.
Il fato di Fausto (The fate of Fausto) Oliver Jeffers
Dacă aveți cumva în bibliotecă vreo carte din colecția cu băiețelul care mănâncă cărți, iată, Oliver Jeffers este cel care le-a ilustrat, iar de data aceasta a ilustrat și ceva mai diferit. „Destinul lui Faust” este o poveste cu umor negru, frumos ilustrată, care îi va bucura și pe cei mici, cât și cei mari. Este prima carte pe care o citesc, care să se joace frumos cu pagini albe, ori doar cu un cuvânt scris pe ele, care să aibă un impact puternic asupra cititorului.
Jack London, Nicolás Arispe
Dintre cărțile cumpărate în această excursie, „Jack London” este cea mai tristă dintre toate, care lasă chiar mijlocul poveștii să îl interpretezi cum vrei. Nu vreau să dau spoiler pentru că e o carte pe care trebuie să o savurezi. Să te uiți în detaliu la orice linie trasată și personaj desenat de Nicolás Arispe. O carte desenată doar în tuș, alb-negru, a căror texturi povestesc multe.
Pentru mine cartea aceasta reprezintă mai mult, fiindcă am găsit-o într-un muzeu când acesta se închidea și nu mai puteam să o cumpăr. Iar în următoarea zi, am intrat random într-o librărie și printre sumedenia de cărți expuse, aceasta parcă aștepta să o cumpăr eu.
I piccoli libri dei piccoli Brontë (The little books of the little Brontës), Sara O’Leary, ilustrații de Briony May Smith
Și la această carte am avut norocul să fie ultimul exemplar disponibil în librăria vizitată. Este o carte frumos ilustrată, care te transpune în trecut și îți amintește de zilele din copilărie. Îmi plac cărțile cu atmosferă, iar aceasta redă plăcut culorile pe care le varsă natura în jurul nostru.
La piccola Famiglia (The small family), Sesyle Joslin, ilustrații de John Alcorn
La piccola Famiglia este o carte reeditată și sunt bucuroasă că se întâmplă astfel de lucruri. John Alcorn a ilustrat această carte în 1964 și chiar merita să iasă din nou la lumină. Este o carte cu texte scurte, care se joacă cu repetiția, atât prin text cât și vizual. Scopul este cel de a familiariza cititorii cu limba italiană. La finalul cărții se găsește un dicționar cu cele povestite în carte.
Piccolo manuale illustrato per cercatori di font, ilustrații de Giacomo Agnello Modica
Îmi doresc să învăț să scriu frumos, iar când zic asta, mă refer la arta scrisului. Să știu să îmi fac singură tipurile de scrisuri, adică typeface-urile și să învăț să nu le mai confund cu fontul, care este de fapt familia unui typface (bold, italic, regular etc.). Cartea aceasta este cea mai potrivită, fiindcă prezintă într-un mod jucăuș toate lucrurile pe care ar trebui să le cunoști despre arta scrisului.
Hokusai, manuale del disegno abreviato (Abreviated Drawing Manual)
Această carte este ceva mai diferită, față de ce sunt obișnuită să văd prin librării. Este un manual de desen cu instrucțiuni realizate de celebrul artist japonez Katsushika Hokusai. Paginile sunt printate așa cum le-a desenat el, cu textele în japoneză, iar, mai apoi, la finalul cărții sunt traduse. Este o carte care te face să apreciez și mai mult tușul și ce poate oferi.
Chinese Excellence in Children’s Illustration
Un album cu o selecție de artiști și ilustratori chinezi, câștigători ai concursului Chinese Excellence in Children’s Illustration. Câștigătorii ediției din anul 2024 au fost expuși în cadrul festivalului, iar, oh, vai, cât talent și diversitate. Atât de frumoasă mi s-a părut expoziția, încât mi-am dorit să o revăd oricând pot și vreau. Gui Tuzi este unul dintre exponanți și am avut onoarea să iau parte la un atelier realizat de ea.
O parte din cărțile cumpărate sunt de la Modo Infoshop. Îmi pare rău că nu am avut mai mult timp să explorez acest local. Îmi amintește de Meru, din Iași. Este un vibe atât de relaxant și prietenos. Un bar-librărie-galerie de artă care nu trebuie ratat.
Alte locuri de vizitat, de unde poți cumpăra cărți pentru copii, dar și cărți interesante sunt Libreria Libraccio și MAMbo – Museo d’Arte Moderna di Bologna. Îmi vine să zic din nou că îmi pare rău. N-am apucat să văd ce oferă muzeul în calitate de expoziții.
O altă librărie care este destinată doar literaturii pentru copii și este fascinantă, Libreria Giannino Stoppani. Nu-ți ajunge o zi să vezi ce au acolo.
Să trecem la mâncare. Cine nu este gurmand în lumea asta? Mai ales când vine vorba de pizza, tiramisu și multe alte delicatesuri italienești. Așa că, la L’Antica Pizzeria da Michele am mâncat cea mai bună pizza. La Sberla m-a impresionat cu o porție de tortelloni delicioasă și un tiramisu de la mama lui de acasă.
Ca spațiu verde și în aer liber, m-am simțit tare bine în Parco della Montagnola.